Etappe Kordel – Trier / Porta Nigra

KORDEL – TRIER / Porta Nigra: ca 20 km, 690 m klimmen / 690 m dalen.

Hoogteprofiel etappe.

Deze etappe is beduidend korter dan die van gisteren, maar is vanwege de forse hoogteverschillen toch zeker pittig te noemen.

Kordel ligt aan de rivier Kyll en betekent dat je vroeg in de ochtend gelijk beginnen met een stevige klim om uit het dal omhoog te komen. In eerste instantie loop je parallel aan de weg en het spoor. Na ruim 2 kilometer steek je de weg over en raak je het geluid van de weg helemaal kwijt. Al vrij snel zie je links van je de ruïne liggen van Burg Ramstein. De route komt er niets langs want je neemt de spectaculaire route door het Butzerbachtal.

Het stuk door dit smalle, donkere en vochtige dal is niet zo lang, maar is door allerlei hulpmiddelen als bruggen, steigers, plankieren en hangbruggen, behoorlijk spectaculair. In natte omstandigheden is het hier voorzichtig lopen.  Aan het eind brengt een korte klim je weer uit het dal omhoog.

Rond kilometer 5,5 wandel je langs het Römischen Kupferbergwerk. Het geldt als de oudste mijn in Duitsland en stamt uit de eerste eeuw na Christus. Van de buitenkant is er helaas niet zo veel van te zien, behalve een aantal perfect ronde gaten in de bodem.

De route voert verder door het bos en op ca. 7,5 km, na een smalle steile afdaling, kom je uit voor de Klausenhöhle, een grote grot in het bos die in het verleden bewoont is door monniken die zich terugtrokken in het bos.

Een half uurtje verder ligt nog een grot midden in het bos, de Genovevahöhle. Dit is ook een enorm gat in de rode zandsteen. Het is indrukwekkend om er in naar boven te klimmen.

Genovevahöhle

De Genovevahöhle

Pas in de buurt van het dorpje Biewer kom je voor het eerst het bos even uit. Via een steile trap daal je af naar het dorp, maar al snel gaat het via weer een steil pad bergop, om uiteindelijk uit te komen boven de Moezel. Je loopt nu een heel stuk over de rand van het dal, met links van je een mooi uitzicht op de Moezel en de stad Trier, die aan de overkant ligt. Als je dichterbij komt kun je in de stad de Porta Nigra proberen te ontdekken. Ook zie je in de verte de oude Kaiser Wilhelm Brücke, waarover je de stad zullen binnenlopen.

Een verrassend fraai voetpad voert je vanaf de Moezel in de richting van de binnenstad, waarbij je uitkomen bij de imposante, zwarte Romeinse poort Porta Nigra. Hier eindigt de Eifelsteig. Valk achter de Porta Nigra, of of de markt kun je heerlijk op een terras iets drinken op de goede afloop, voordat je verder loopt naar je hotel voor de laatste nacht.

Je kunt in Trier prima een extra nacht boeken om in alle rust deze prachtige oude Romeinse stad te bekijken.

Bekijk foto’s van deze etappe