Etappe Daun – Manderscheid

Daun – Manderscheid: ca. 23 kilometer, 550 m klimmen / 610 m dalen.

Hoogteprofiel van de etappe.

Deze etappe begint ‘officieel’ voor het VVV in de Leopoldstrasse in Daun.
Het is eerste even zoeken naar de markeringen, de kleur, de vorm en de plaatsen waar ze zijn aangebracht: op palen, lantaarnpalen, hekken, hoeken, bomen, maar al snel ben je alert op waar ze kunnen hangen. Aan het eind van de winkelstraat gaat het naar rechts en in zuidelijke richting loop je Daun uit richting begraafplaats.

Plotseling gaat het links af over een smal paadje bergaf en is de toon gezet voor de rest van de wandeling: verrassend en vaak erg mooi. Je komt uit in het Kurpark van Daun. Vlak voordat je Gemünden bereikt steek je de weg over en klim je langzaam omhoog naar naar het Wald Café, vanwaar je zicht hebt op het eerste, bijna cirkelronde Gemündener Maar.

Gemündener Maar

Gemündener Maar vlakbij Daun

Gelijk na het Café volgt de eerste serieuze klim van de tocht die boven eindigt bij de Drunketurm, die ligt op een hoogte van 560 meter. Van dit punt (of van boven op de Turm als je erop klimt) heb je een schitterend gezicht op het Gemündener Maar onder je. Als je je omdraait zie je het landschap waar je later doorheen zult lopen.

Een paar honderd meter verder heb je een mooi zicht op het Weinfelder Maar, ook wel Totenmaar genoemd, dat diep onder je ligt. Aan de linkerkant van het Maar ligt de witte Weinfelder Kapelle, die al dateert uit de 14e eeuw.

Je loopt om het Maar heen en steekt dan de weg over. Voor je ligt nu het grote Schalkenmehrenmaar. Via een fraai smal pad lopen je naar het witte dorp aan de andere kant.

Als je het dorp weer uit klimt zie je aan je rechterhand de koepels van het Observatorium Hoher List.

Bij de Altburg Kliniken steek je de weg over en nu volgt er een heel stuk bos. Uiteindelijk kom je vlakbij Trittscheid het bos weer uit. Je daalt even heel steil af naar de Lieser en loopt vervolgens over het erf van de Üdersdorfer Mühle. Je steekt wederom een weg over om langs Haus Liesertal het buitengewoon fraaie dal van de Lieser in te lopen. Na een paar kilometer steken we het riviertje over om aan de oostkant ervan verder te lopen. De Eifelsteig volgt nu tot Manderscheid het zeer fraaie Lieserpfad.

Na een kilometer of 6 steek je bij een kleine wanderhütte de Lieser opnieuw over, nu via de brede Urpferdbrücke. Vlak daarna gaat het links even steil bergop. Boven op het brede bospad linksaf en dan kom je al snel bij de kleine ronde Kobeslochhütte, die hoog boven de Lieser ligt.

Niet veel later kom je uit op een open vlakte bij de grote Hahnerflächhütte waar de route naar rechts gaat. Eerst via een breed pad, dat later overgaat in een prachtig smal slingerend wandelpad, dat nog de kleine Rulandhütte passeert en dan uiteindelijk uitkomt in Manderscheid.

De Eifelsteig maakt door Manderscheid nog een lus door het Kurpark, waar o.a. een klein Wassertrettbecken ligt. Het is het heerlijk om daar de voeten af te laten koelen na deze etappe. In de winterperiode zijn Wassertettbeckens leeg i.v.m. kapotvriezen.

Bekijk foto’s van deze etappe